Στὴν πρόσφατη διπλωματικὴ ἀποστολὴ στὸ Ἰρανικὸ Κουρδιστὰν, ἀκαδημαἵκοὶ διαφόρων κατευθύνσεων (Μέσα Ἐνημέρωσης, Διεθνεῖς Σχέσεις καὶ Πολιτικὴ Ἰστορία), δημοσιογράφοι καὶ ἐκπαιδευτικοὶ συμμετείχαν σὲ διαλέξεις καὶ σεμινάρια ποὺ διοργάνωσε τὸ θερινὸ προγράμμα δημοσιογραφίας Thessaloniki International Media Summer Academy (THISAM), ὑπὸ τὴν αἰγίδα τοῦ Γενικοῦ Προξενεῖου στὰ Ἄρβηλα (Erbil). Τὰ σεμινάρια πραγματοποιήθηκαν ὅπως εἴχε προγραμματιστεῖ στὸ Goethe-Institut Irak, στὸ Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν καὶ Διεθνῶν Σχέσεων, στὸ Ὑπουργεῖο τῶν Πεσμεργκὰ καθώς καὶ στὸ Κουρδικὸ Κοινοβούλιο. Ἡ διπλωματικὴ ἀποστολὴ ἀπαρτίζεται ἀπὸ τὰ ἐξής ἄτομα: 1) Φἀνης Παπαθανασίου – Δημοσιογράφος στὴν ΕΡΤ, 2) Μιχαὴλ Θεοδοσιάδης – Δρ. Πολιτικῆς Θεωρίας, Goldsmiths, University of London (περιοδικὸ ResPublica)  3) Μαρία Ζαχαράκη – Δημοσιογράφος στὴν έφημερίδα ΕΘΝΟΣ καὶ στὸ OPEN TV, 4) Νίκος Κυφωνίδης – Εἰδικευμένος σὲ θέματα ἀσύλου καὶ Διεθνῶν Συμβάσεων, 5) Ἀντιγόνη Μάρα – Ἐκπαιδευτικός. Ἐπιπλέον, μέσῳ διαδικτυακῶν πλατφόρμων ἐπικοινωνίας τὰ ἰδρυτικὰ μέλη τοῦ THISAM, οἱ καθηγητὲς Νίκος Παναγιώτου καὶ Χρήστος Φραγκονικολόπουλος (ΑΠΘ, Τμήμα Δημοσιογραφίας), ἀπηύθυναν χαιρετισμοὺς στὸ ἀκροατήριο καὶ ἀνέλυσαν ζητήματα ποὺ ἀφοροῦν τὴ δημοσιογραφία καὶ τὶς διακρατικὲς σχέσεις.

Οἱ διαλέξεις ἐπικεντρώνονται σὲ θέματα ποὺ περιστρέφονται γύρω ἀπὸ τὰ ἐνδιαφέροντα τῶν συμμετεχόντων καὶ κινοῦνται στὰ πλαίσια τῶν στόχων τοῦ THISAM: οἱ προκλήσεις ποὺ ἀντιμετωπίζουν οἱ δημοσιογράφοι σήμερα, ἡ ἐλευθερια τοῦ τύπου στὴ Δύση καὶ σὲ χώρες ὅπως ἡ Τουρκία καὶ ἡ Ρωσία, τὸ καθεστώς Ἀσύλου καὶ οἱ Διεθνεὶς Συμβἀσεις, οἱ Διεθνεὶς Σχέσεις καὶ ὁ πόλεμος, ἡ δημοκρατία, οἱ πολιτικὲς ἐλευθερίες καὶ ὁ δημόσιος διάλογος. Ἐπιπλέον, ἡ ὁμάδα προέβη στὴ σύσφιξη τῶν σχέσεων μεταξύ Κουρδικῶν καὶ Ἑλληνικῶν πανεπιστημιακῶν ὁργανισμῶν, δημιουργῶντας γέφυρες ἐπικοινωνίας καῖ προωθῶντας θερινὰ προγράμματα, ὅπως τὸ Ancient Cities, Empires and the Modern World ποὺ συνδιοργανώνει τὸ Ἐθνικὸ καὶ Καποδιστριακὸ Πανεπιστήμιο Ἀθηνῶν καὶ ὁ φορέας Study in Greece, φιλοξενῶντας φέτος γιὰ πρώτη φορὰ δεκατέσσερεις φοιτητὲς ἀπὸ τὸ American University of Iraq, Sulaimani (AUIS).

Σὲ γενικὲς γραμμὲς, τὸ Ἰρακινὸ Κουρδιστάν, ἔπειτα άπὸ δεκαετίες κρίσεων ποὺ ταλάνιζαν ὁλόκληρη τῆ χώρα τοὺ Ἰράκ, καὶ κυρίως μετὰ τὴ γενοκτονία τῶν Κούρδων ἀπὸ τὶς δυνάμεις τοῦ Σαντάμ Χουσεΐν, τὴν ἀποσταθεροποίηση ποὺ ἐπέφερε ἡ Ἀμερικανικὴ ἐπέμβαση καὶ τὴν ἄνοδο τοῦ Ἰσλαμικοῦ Κράτους, μπαίνει σὲ τροχιὰ οἱκονομικῆς ἀνάπτυξης. Παρότι ἔνα εὔλογο ποσοστὸ Κούρδων ἐκφράζει ἐπιφυλάξεις ἀναφορικὰ μὲ τὸ μοντέλο ποὺ ἡ τοπικὴ κυβέρνηση τοῦ Κουρδιστὰν ἀκολουθεῖ, ὅπως ὅλα δείχνουν οἱ ἐπενδύσεις ἔχουν ἔναν σαφὴ στόχο: τὴν ἐκμετάλλευση (ἀπὸ δυτικὲς χώρες) τὴς γεωγραφικῆς θέσης τοῦ Ἰρακινοῦ Κουρδιστάν μὲ στόχο νὰ ἐμποδιστοῦν τὰ περάσματα που θὰ μποροῦσαν νὰ ἐξασφαλίσουν τὴν εἴσοδο τῆς Κίνας σὲ περιοχὲς τῆς εὐρασίας, οἱ ὁποῖες δίνουν ἄμεση πρόσβαση στὰ ἐδάφη τῆς εὐρώπης. Ἐπιπλέον, ἡ σύσφιξη τῶν σχέσεων μεταξὺ Ἑλλάδας καὶ Ἰρακινοῦ Κουρδιστὰν θὰ μποροῦσε νὰ ἐπιφέρει σημαντικὰ κέρδη στὴν ἑλληνικὴ έξωτερικὴ πολιτική. Πρόκειται γιὰ μιὰ μοναδικὴ εὐκαιρὶα ἀνάπτυξης τῆς ἑλληνικῆς πολιτιστικῆς διπλωματίας σὲ μιὰ γεωγραφικὴ περιοχὴ στρατηγικῆς θέσης, σὲ μιὰ κοινωνία ὅπου δὲ κυριαρχεῖ τὸ  φονταμενταλιστικὸ Ἰσλαμικὸ στοιχεῖο, μὲ ἄμεσο στόχο τὴν ἀποκοπὴ τὴς περαιτέρω ἐνίσχυσης τοῦ ρόλου τῆς Τουρκίας ἐντὸς μιὰς ἀναδυόμενης οἱκονομίας.

Ὡστόσο, οἱ ἰσορροπίες στὴν περιοχὴ παραμένουν εὔθραυστες, ἀκόμα καὶ μετὰ τὴν ἤττα τοὺ ΙΚ ἀπὸ τὶς δυνάμεις τῶν Πεσμεργκὰ, δηλαδὴ τοῦ Κουρδικοῦ στρατοῦ, μέλη τοῦ ὁποίου ὑποδέχτηκαν θερμὰ τὴν ἑλληνικὴ ἀποστολὴ. Πιὸ συγκεκριμένα, πέρα τῶν προγραμματισμένων ἐκδηλώσεων (παρουσία ὑψηλόβαθμων στελεχῶν τῆς Κουρδικῆς κυβέρνησης, καθώς καὶ ἄλλων ἀκαδημαἵκῶν/πανεπιστημιακῶν), ἡ ὁμάδα ἐπισκέφθηκε θρησκευτικοὺς ἡγέτες, ὅπως ὁ Άρχιεπίσκοπος τῆς Συριακῆς Ὁρθόδοξης Ἑκκλησίας μὲ (πρώην) ἔδρα τὴ Μοσούλη, μιὰ πόλη ἡ ὁποῖα βρίσκεται ἐκτὸς τῆς διοικητικῆς ὲπιρροῆς τοῦ Κουρδικοῦ Κοινοβουλίου. Ἔπειτα ἀπὸ τὴν εἴσοδο δυνάμεων τοῦ ΙΚ στὴν ἐυρύτερη περιοχὴ τῆς Μοσούλης, ἡ πόλη σχεδόν ἰσοπεδώθηκε, μνημεῖα καὶ κτίρια ἰστορικοῦ ἐνδιαφέροντος καταστράφηκαν, πληθυσμοὶ μειονοτικοὶ (κυρίως Χριστιανοὶ τῆς περιοχῆς, ὅπως ὁ Άρχιεπίσκοπος Νικόδημος) ἐκτοπίστηκαν, ἥ ἀναγκάστηκαν νὰ ἀναζητήσουν καταφύγιο στὸ Κουρδιστάν, στὶς περιοχὲς ὑπό τὸν ἔλεγχο τῶν Πεσμεργκά. Ὅμως ὁ Άρχιεπίσκοπος Νικόδημος προειδοποιεί: παρότι το ΙΚ ἔχει ἡττηθεῖ στρατιωτικά, ἀρκετὰ μεγάλο κομμάτι τοῦ πληθυσμοῦ τοῦ Ἰρὰκ ἐξακολουθεῖ νὰ ἀσπάζεται τὶς ἀντιλήψεις καὶ τη φιλοσοφία τῆς συγκεκριμένης ὁργάνωσης. Ὁ ἀρχιεπίσκοπος Τιμόθεος τοῦ μοναστηρίου Ἀγίου Ματθαίου (ܕܝܪܐ ܕܡܪܝ ܡܬܝ) ἐξηγεῖ ὅτι οἱ ὁμάδες τοῦ ΙΚ καὶ ἄλλων παρόμοιων φονταμενταλιστικῶν ὁργανώσεων χρησιμοποιοῦν τὴ θρησκεία ὡς δικαιολογία για τὴν τἐλεση βίαιων πράξεων, ἐξυπηρετῶντας συγκεκριμένα πολιτικὰ συμφέροντα.

Τέλος, ἔνα άπὸ τὰ πιο ἀποτρόπαια ἐγκλήματα τοῦ ΙΚ εἶναι οἱ σφαγὲς καὶ οἱ βιασμοὶ ἐναντίον τῆς ἐθνοθρησκευτικῆς ὁμάδας τῶν Γιαζίδι. Σὲ ἀποκλειστικὸ ρεπορτὰζ ποὺ προέκυψε ἀπὸ δημοσιογραφικὰ μέλη τῆς ἴδιας τῆς ὀμάδας, τονίζονται οἱ ἐκκλήσεις νὰ ἀναγνωριστοῦν οἱ δολοφονὶες καὶ οἱ ἐκτοπισμοὶ τῶν Γιαζίδι ἐπίσημα ὥς γενοκτονία.

Φρονοῦμε ὅτι ἔχει ἔρθει ἡ στιγμὴ τὸ Ἑλληνικὸ κοινοβούλιο νὰ προβεῖ ἄμεσα στὴν ἐπίσημη ἄναγνώριση τῆς γενοκτονίας τῶν Γιαδίζι ἀλλὰ καὶ τῶν Κούρδων. Μαζὶ μὲ αὐτὲς τὶς ἐκκλήσεις κρίνουμε ὅτι θὰ πρέπει νὰ εἰσακουστοῦν καὶ ὅλες οἱ φωνὲς τῶν Χριστιανῶν τῆς Μέσης Ἀνατολῆς, γιὰ τὶς διώξεις καὶ τὶς ἐκτοπίσεις ποὺ ἔχουν βιώσει καὶ ἐξακολουθοῦν ἀρκετοὶ ἀπὸ αὐτοὺς νὰ βιώνουν, ἐνὼ ἅλλοι ζοῦν διαρκῶς κάτω ἀπὸ τὸν φόβο ἐνὸς νέου πιθανοῦ ξεσπάσματος ἐθνοθρησκευτικοῦ πολέμου στὴν εὐρύτερη περιοχή.